A kormány száznyolcvan nappal meghosszabbította a veszélyhelyzet ideje alatt lejárt, vagy annak megszűnését követően 15 napon belül lejáró okmányok érvényességét. Az erről szóló törvényjavaslat elfogadásával egyéb jelentős könnyítések is életbe lépnek, amelyek nem csak a kényelmes, hanem a hatékonyabb és gyorsabb ügyintézést szolgálják (a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről 2020. évi LVIII. törvény 89-91. §§).


A koronavírus járvány elleni eredményes védekezés részeként a kormány meghosszabbította a veszélyhelyzet alatt lejáró okmányok érvényességi idejét annak érdekében, hogy a járvány ideje alatt csökkentse az ügyfélszolgálaton a személyes találkozások számát. A bevezetett intézkedések eredményeként a kormányablakok ügyfélforgalma a veszélyhelyzet ideje alatt mintegy 2,4 millióval kevesebb volt, mint 2019 azonos időszakában. 

Az állampolgárok kényelme, továbbá az ügyfél-ügyintéző találkozások további csökkentése érdekében Magyarország Kormánya minden, a magyar hatóságok által kiállított, a veszélyhelyzet ideje alatt lejárt, valamint a veszélyhelyzet megszüntetését követő 15 napon belül lejáró hivatalos okmány érvényességi idejét a veszélyhelyzet megszűnését követő 180 napig meghosszabbítja. Ez azt jelenti, hogy a 2020. március 11. és 2020. július 3. között lejáró okmányok Magyarország területén 2020. december 15-ig érvényesek. Az intézkedés vonatkozik a forgalmi engedélybe bejegyzett műszaki érvényességi idejére is, azonban a letelepedési, tartózkodási, bevándorlási engedélyekre ettől eltérő szabályok vonatkoznak*. A veszélyhelyzet ideje alatt több mint 660 ezer okmány érvényessége járt le, azonban az új kormányrendeletnek köszönhetően így kellő idő áll az állampolgárok rendelkezésére, hogy kényelmesen intézhessék okmányaikkal kapcsolatos ügyeiket.

Annak érdekében, hogy kevesebb alkalommal legyen szükség a kormányablakok felkeresésére, a kormány a vezetői engedéllyel kapcsolatos ügyintézést is egyszerűsíti. A jövőben például már a vezetői engedély kiállítására irányuló adatlappal is lehet Magyarországon járművet vezetni az új jogosítvány kézhezvételéig, de legfeljebb 30 napig. Ennek köszönhetően az ügyfelek a lejárt okmányukat már az igénylés alkalmával le tudják adni, ehhez nem kell ismét befáradniuk a kormányablakba.

Támogatva a vidéken és a kistelepüléseken élő állampolgárok ügyintézését újra indulnak a mobil Kormányablak buszok. A szolgáltatással, valamint a menetrendekkel kapcsolatos aktuális információk a kormanyablak.hu oldalon érhetők el, így az ügyfelek előre tervezhető módon, akár helyben is intézhetik a kormányablak ügyfélszolgálatokon intézhető ügyeiket.

 

Forrás: Miniszterelnökség

 

*: „90. § A veszélyhelyzet során alkalmazandó egyes belügyi és közigazgatási tárgyú szabályokról szóló 85/2020. (IV. 5.) Korm. rendelet hatályba lépését követően a veszélyhelyzet ideje alatt lejáró, a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény és a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény alapján kiadott tartózkodásra jogosító okmányok, valamint a letelepedési engedély és bevándorlási engedély okmányok érvényességi ideje – a rövid időtartamú beutazásra jogosító vízum, valamint a tartózkodási engedély átvételére jogosító vízum okmányok kivételével – a veszélyhelyzet megszűnését követő 45. nap.” Azaz a törvény 90. §-ában ben felsorolt okmányok érvényességi ideje 2020. augusztus 2-ig meghosszabbodik.