Hazai anyakönyvezés - magyarországi anyakönyvi nyilvántartásba vétel
A magyar állampolgársággal (is) rendelkező személy külföldön (Magyarország területén kívül) történt anyakönyvi eseményét – születés, házasságkötés, haláleset, ill. ide tartozik a házasság megszűnése is – anyakönyveztetni szükséges, azaz magyarországi anyakönyvi nyilvántartásba kell vetetni.
Ez azt jelenti, ha bárkinek van külföldi (nem magyarországi) anyakönyvi kivonata, bírósági határozata, amit a külföldön (nem Magyarországon) történt születésről, házasságról, halálesetről vagy válásáról állítottak ki, akkor ezen anyakönyvi eseményeket/adatváltozásokat a magyar anyakönyvi nyilvántartásba is be kell vezetni, azaz anyakönyveztetni szükséges, mégpedig az alábbiakban részletezett módon:
Az anyakönyvezés az anyakönyvi események megtörténtének időrendi sorrendjében történik, vagyis egy korábbi anyakönyvi esemény anyakönyvezésének elmaradásáig az azt követő esemény anyakönyvezése nem történhet meg. Így például ha valaki a válásának anyakönyvezését elmulasztja, akkor ez az azt követő házasság anyakönyvezését hátráltatja, a házasság anyakönyvezését addig nem lehet megtenni, amíg a válás anyakönyvezése meg nem történik. Ehhez hasonló módon egy gyermek születése anyakönyvezésének elmaradásáig a gyermek részére nem lehet igényelni útlevelet, sem pedig anyasági támogatás iránti kérelmet benyújtani.
A válás, a 6 évesnél idősebb gyermek születésének anyakönyvezése és a külföldi házastárs halálesetének bejelentése kivételével, a Konzulátus munkatársa az ügyfél személyes jelenlétében közvetlenül az Elektronikus Anyakönyv alkalmazásban rögzíti az anyakönyvezéshez szükséges adatokat a benyújtott okiratok és dokumentumok alapján. Ennek megfelelően – a válás, a 6 évesnél idősebb gyermek születésének anyakönyvezése és a külföldi házastárs halálesetének bejelentése kivételével – a felsorolt anyakönyvi események anyakönyvezésének kezdeményezéséhez nincs szükség papír alapú kérelem nyomtatvány kitöltésére.
A magyar nyilvántartásban szereplő, már anyakönyvezett anyakönyvi eseményekről (születés, házasság, haláleset) a Beregszászi Konzulátus kérelemre anyakönyvi kivonatot állít ki.
Anyakönyvezésre vonatkozó vagy anyakönyvi kivonat kiállítására irányuló kérelem benyújtására az érdekelt(ek) személyes megjelenése útján van lehetőség.
Fontos!
Kérjük, vegye figyelembe, hogy ez egy rövid tájékoztató, amelynek terjedelme miatt nem tértünk ki az összetettebb események anyakönyvezésére, illetve az azokhoz szükséges benyújtandó iratok körére. Amennyiben az alább leírt egyszerű anyakönyvezési ügyeknél lényegesen bonyolultabb esetben, vagy több esemény együttes anyakönyvezése kapcsán szeretne eljárni, javasoljuk, hogy előzetesen személyesen vagy telefonon (Tel: +380314142296, +380314142528, +380314142763, +380314142542) keresse munkatársainkat az anyakönyvezési feladatok és a benyújtandó iratok meghatározása érdekében.
A fölösleges várakozás elkerülése és a kulturált ügyintézés érdekében kiemelten javasoljuk, hogy a kérelme benyújtása érdekében előzetesen foglaljon időpontot telefonon. (Tel: +380314142296, +380314142528, +380314142763, +380314142542) vagy a Konzulátus időpont foglaló internetes felületén: https: //konzinfoidopont.mfa.gov.hu/home
Anyakönyvezés megindításához szükséges:
· A) Születés anyakönyvezése során (adott főcímhez ugrás)
· B) Házasság anyakönyvezése során (adott főcímhez ugrás)
· C) Házasság felbontásának anyakönyvezése során (adott főcímhez ugrás)
· D) Haláleset anyakönyvezése során (adott főcímhez ugrás)
· E) Teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat során (adott főcímhez ugrás)
A) Születés hazai anyakönyvezése
· eljárás megindítása:
mindkét szülő személyes jelenléte szükséges
· eljárás költsége:
az eljárás teljes folyamata ingyenes
A kérelemhez beadásához szükséges:
Házasságban született gyermek esetén:
- a gyermek eredeti külföldi (nem magyar) születési anyakönyvi kivonata,
- a külföldi (nem magyar) születési anyakönyvi kivonat közjegyzői hitelesítéssel ellátott másolata és fordítása,
- ha a szülők házasságának magyar anyakönyvezése korábban megtörtént, a szülők magyar házassági anyakönyvi kivonata (ha a szülők házasságának magyar anyakönyvezése még nem történt meg, akkor a gyermek születésének anyakönyveztetését megelőzően a szülők házasságának magyarországi anyakönyveztetését is kérelmezni szükséges),
- magyar állampolgár szülő személyazonosságát (érvényes személyi igazolvány vagy útlevél), ill. magyar állampolgárságát (érvényes magyar személyi igazolvány, magyar útlevél vagy honosítási okirat) igazoló okmánya és magyar lakcímkártyája, külföldi (nem magyar) lakcímigazolása (amennyiben a lakcímkártyán a címnél ez szerepel: „külföldi cím”),
a nem magyar állampolgár szülő esetében az eredeti külföldi (nem magyar) születési anyakönyvi kivonata, személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmánya (érvényes személyi igazolvány, útlevél) és külföldi (nem magyar) lakcímigazolása.
4.Nem házasságban született gyermek esetén (amikor az apa státusza apai elismerő nyilatkozattal vagy leányanya igazolással igazolt):
- a gyermek eredeti, külföldi (nem magyar) születési anyakönyvi kivonata,
- a külföldi (nem magyar) születési anyakönyvi kivonat közjegyzői hitelesítéssel ellátott másolata és fordítása,
Ha az apa személye valós és ismert:
- külföldi (nem magyar) apai elismerő nyilatkozat megtörténtét igazoló külföldi (nem magyar) anyakönyvi hivatali igazolás eredetben, valamint az igazolás közjegyző által hitelesített másolata és fordítása,
- vagy a magyar nyilvántartásban szereplő apai elismerő nyilatkozat (pl. a Konzulátuson tett apai elismerő nyilatkozat),
Ha az apa személye ismeretlen:
- külföldi (nem magyar) anyakönyvi hivatal által kiállított leányanya igazolás és a leányanya igazolás közjegyző által hitelesített másolata és fordítása,
- magyar állampolgár szülő személyazonosságát (érvényes személyi igazolvány vagy útlevél), ill. magyar állampolgárságát (érvényes magyar személyi igazolvány, magyar útlevél vagy honosítási okirat) igazoló okmánya és magyar lakcímkártyája, külföldi (nem magyar) lakcímigazolása (amennyiben a lakcímkártyán a címnél ez szerepel: „külföldi cím”),
- a nem magyar állampolgár szülő esetében az eredeti külföldi (nem magyar) születési anyakönyvi kivonata, személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmánya (érvényes személyi igazolvány, útlevél) és külföldi (nem magyar) lakcímigazolása;
- mindkét szülő személyes jelenléte kivéve, ha az apa személye ismeretlen vagy a szülő elhunyt.
2025. február 1. óta a születés anyakönyvezéshez kapcsolódóan lehet kérelmezni a gyermek részére magyar lakcímkártyát (lakcímet igazoló hatósági igazolványt), mely tartalmazza a személyazonosító adatokon túlmenően, magyarországi lakcím esetén a pontos lakcímet, nem magyarországi lakcím esetén „külföldi lakcím” bejegyzést és a személyazonosító számot. A lakcímkártya igénylése a gyermek 14 éves koráig ingyenes.
Fontos!
A gyermek születésének anyakönyvezése során a gyermek lakcím adatának nyilvántartásba vételére is sor kerül, ami CSAK az egyik szülő érvényes és aktív lakcím adatával egyező adat lehet. Magyar állampolgársággal (is) rendelkező szülő(k) érvényes és aktív lakcím adata lehet a magyarországi nyilvántartásban szereplő magyarországi lakcím. Amennyiben a magyar állampolgár szülő lakcímkártyáján „külföldi cím” megjelölés szerepel, ami a nem magyarországi lakcím fennállására utal, az érintettnek a külföldi (nem magyar) lakcímigazolása szerinti lakcímét kell igazolnia ahhoz, hogy a gyermeket arra a lakcímre nyilvántartásba tudják venni.
Amennyiben a gyermek születésének anyakönyvezését a gyermek születésétől számított 6 év elteltével kezdeményezik, abban az esetben állampolgárság megállapítására irányuló kérelmet kell benyújtani, papír alapon, a már felsorolt okmányokkal együtt! (Kitöltendő kérelem nyomtatványok: állampolgárság megállapítására, a születés anyakönyvezésére, a gyermek lakcímének nyilvántartásba vételére, valamint lakcímkártya igénylésre). Az eljáró hatóság ebben az esetben Budapest Főváros Kormányhivatala. Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy ilyen esetben az anyakönyvezési eljárás határideje az állampolgárság megállapításával jelentősen meghosszabbodik.
B) Házasság hazai anyakönyvezése
- eljárás megindítása:
megindításához a házastársak együttes személyes jelenléte szükséges - eljárás költsége:
A házasság anyakönyvezése és az eljáráshoz kapcsolódó lépések (pl. másolat és fordítás hitelesítése) ingyenesek, de házassági névmódosítás esetén a lakcímkártya cserének 10 euro az igazgatási szolgáltatási díja.
A kérelemhez beadásához szükséges:
- az eredeti külföldi (nem magyar) házassági anyakönyvi kivonat,
- magyar állampolgár személyazonosságát (érvényes személyi igazolvány vagy útlevél), állampolgárságát (magyar személyi igazolvány, magyar útlevél vagy honosítási okirat – utóbbi esetben az eredeti szükséges!) igazoló okmánya és magyar lakcímkártyája, külföldi (nem magyar) lakcímigazolása,
- a nem magyar állampolgár házastárs eredeti külföldi (nem magyar) születési anyakönyvi kivonata, személyazonosságát, állampolgárságát igazoló okmánya (érvényes személyi igazolvány, útlevél) és külföldi (nem magyar) lakcímigazolása.
C.) Válás hazai anyakönyvezése
- eljárás megindítása:
A válás anyakönyvezését bármelyik házastárs önállóan jogosult kezdeményezni - eljárás költsége:
A külföldi (nem magyarországi) válás magyar anyakönyvezése ingyenes, de az eljáráshoz benyújtott okiratok másolatának és fordításának előírt konzuli hitelesítése igazgatási szolgáltatási díj megfizetéséhez kötött (másolat hitelesítése 15 euro/5 oldal, fordítás hitelesítése 20 euro/oldal)
A kérelemhez beadásához szükséges:
- kitöltött „Kérelem a házasság külföldön (Magyarországon kívül) történt megszüntetése iránt” megjelölésű nyomtatvány,
- a házasság felbontását kimondó, eredeti külföldi (nem magyar) bírósági határozat vagy eredeti külföldi (nem magyar) anyakönyvi okirat
- a külföldi (nem magyar) válási bírósági határozat vagy válási anyakönyvi okirat közjegyzői hitelesítéssel ellátott másolata és fordítása,
- kérelmező személyazonosságát (személyi igazolvány, útlevél), állampolgárságát (személyi igazolvány, útlevél, honosítási okirat) igazoló okmánya és lakcímkártyája és a külföldi (nem magyar) lakcímigazolása.
Fontos!
Magyar állampolgársággal (is) rendelkező személy köteles a külföldi (nem magyarországi) válását akkor is bejelenteni és a válás magyar anyakönyvezését kezdeményezni, ha a volt házastársa nem rendelkezett magyar állampolgársággal.
D.) Haláleset hazai anyakönyvezése
- eljárás megindítása:
A haláleset anyakönyvezését a felsorolt okmányok benyújtásával bárki kezdeményezheti - eljárás költsége:
Az eljárás teljes folyamata ingyenes
A kérelemhez beadásához szükséges:
- eredeti külföldi halotti anyakönyvi kivonat, a külföldi (nem magyar) halotti anyakönyvi kivonat közjegyzői hitelesítéssel ellátott másolata és fordítása,
- az elhunyt magyar állampolgár személyazonosságát (személyi igazolvány vagy útlevél), állampolgárságát igazoló (magyar személyi igazolvány, magyar útlevél vagy honosítási okirat) okmánya, Magyar Igazolványa, magyar lakcímkártyája és külföldi (nem magyar) lakcímigazolása,
- a magyar állampolgársággal nem rendelkező külföldi állampolgár elhunyt esetén, akinek a házastára magyar állampolgársággal (is) rendelkezik, az elhunyt személyazonosságát, állampolgárságát igazoló okmánya (személyi igazolvány, útlevél) és a külföldi (nem magyar) lakcímigazolása,
- hadigondozási támogatásban részesült elhunyt esetén a támogatásban részesülést jelezni kell és le kell adni az elhunyt Magyar Igazolványát,
Fontos!
Nem csak a magyar állampolgársággal (is) rendelkező személy külföldön (nem Magyarországon) történt halálesetének magyar anyakönyvezését kell kezdeményezni, hanem az olyan külföldi (magyar állampolgársággal nem rendelkező) állampolgár külföldön (nem Magyarországon) történt halálesetét is be kell jelenteni, akinek a házastársa magyar állampolgár (is).
Bejelenteni szükséges továbbá annak a külföldi (magyar állampolgársággal nem rendelkező) személynek a külföldön (nem Magyarországon) történt halálesetét is, aki hadigondozási támogatásban részesült.